אקנה אצל ילדים ותינוקות

טיפול באקנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול באקנה!

תינוקאקנה, אשר הינם פצעים רבים לרוב מודלקים, המזוהים עם גיל ההתבגרות בעיקר, מופיעים גם אצל תינוקות וילדים קטנים בשכיחות לא מבוטלת ונקראים, לפעמים בייבי אקנה (baby Acne).

האקנה אצל תינוקות, עלולה לבוא לידי ביטוי לאחר מספר שבועות מיום הלידה.

בדרך כלל, הם יופיעו על גבי הפנים באזורי הלחיים, המצח והסנטר. הם עלולים להחמיר במצבים של בכי חזק, או באזורים אשר באו במגע עם רוק, חלב או בד מלוכלך או גס מדי. את האבחון לגבי הגדרת האקנה, או אבחנה מבדלת אחרת, עושה רופא הילדים או רופא עור המתמחה בתינוקות ובילדים.

בכדי להימנע מגירוי נוסף של העור, מומלץ לא להשתמש בחומרים ותכשירים המכילים חומרי ריח, או אלכוהול ולהשתמש רק בבדים עדינים המכובסים באבקות כביסה עדינות המיועדות לתינוקות.

מאידך, לא מומלץ להשתמש באופן קבוע בתכשירים אשר מוגדרים כאנטי בקטריאליים מחשש לייבוש נוסף של עור התינוק, וחשיפתו להזדהמות מיותרת או התפתחות עמידותם של החיידקים. יש לבחור את התכשירים בקפידה, ולנסות אותם על העור העדין לפני שימוש ממושך.

הגורמים לאקנה אצל ילדים ותינוקות

הפצעים באקנה אצל תינוקות מאופיינים באדמומיות, ומופיעים לעיתים עם מוקד באמצעיותם. נהוג לחלק את האקנה לשתי תופעות, על פי גיל התפרצותן.

בשבועות הראשונים, פצעים אלה ייקראו cephalic pustulosis והם מאופיינים בפצעים קטנים אדומים המופיעים בעיקר במצח ובלחיים.

בשלב מאוחר יותר, עלולה להופיע תופעת האקנה ה"אמיתית", הדומה במהותה לאקנה המוכרת מגיל ההתבגרות. פצעים אלה יאופיינו בנקודות שחורות ואף מוגלתיות (בעלות מוקד לבן או צהוב).

הסברה הרווחת היא כי אקנה אצל תינוקות נגרמת מההורמונים המועברים מהאם לתינוק, בדרך כלל בסוף תקופת ההיריון.

תרופות או תוספים אשר נלקחו במהלך ההיריון, יכולים לגרום אף הם לאקנה או רגישות כלשהי. למרות שנחקרים עוד מספר גורמים, נראה כי לאקנה אצל תינוקות אין בסיס זיהומי, או נוכחות חיידקים.

לפעמים דווקא ייבוש העור אצל הילודים משטיפת יתר או סיבון עלולים לגרום או לעודד את התפרצותה של האקנה.

הטיפול באקנה אצל תינוקות

לרוב, האקנה המופיעה אצל התינוקות נוטה לחלוף מאליה עם או ללא טיפול, לאחר מספר שבועות או אף מספר מועט של חודשים.

כאמור, דווקא לפעמים עודף טיפול כמו רחיצת הפנים במים עלולה לחדש או לעורר את הפריחה. לכן, ההמלצה היא להמשיך לרחוץ את התינוק פעם אחת ביום עם תכשירים המיועדים לתינוקת עדינים, ולא לעשות שימוש בתכשירים המיועדים לאקנה של מבוגרים.

תכשירי התינוקות נועדו להמשיך לשמן את עור התינוק ולתת לו לחות, בניגוד לטיפול הנפוץ באקנה אצל מתבגרים אשר מטרתו הינה לייבש את העור השמנוני מלכתחילה.

משום כך, לא רצוי להשתמש בתכשירים מקציפים לאמבטיה, אשר הינם מייבשים במהותם, למרות האטרקציה הגדולה שהם מפעילים.

מעבר לכך, מכיוון שאין עובדות הקושרות באופן חד משמעי את ההנקה עם החמרת או עידוד האקנה, אין שום טעם להפסיק אותה עקב היתרונות הנוספים הגלומים בה.

כדאי, בכל מקרה, לפנות לרופא הילדים, עקב החשש ממריחת קרמים או תכשירים אשר יחמירו את המצב, וכן שיוכל לאבחן בעיות חריפות יותר. פעמים רבות, מעבר לבעיה אסתטית, אשר מפריעה, ברובה, לאימהות, אין לאקנה אצל תינוקות כל משמעות רפואית, מעבר להגדרת עורו של התינוק כרגיש והסיכון הקיים לחזרת הפצעים גם בגיל מאוחר יותר.

העיקרון הטיפולי החשוב הוא לא להתערב בפצעים אלה, במיוחד לא לפוצץ, לגעת או לחטט בפצעים אלה, בכדי לא לגרום לצלקות או פגמים אחרים בעור, אשר יהיה קשה לפתור אותם.

המרכז לטיפול באקנה

המרכז לטיפול באקנה מתמחה במתן מידע בתחום הטיפול באקנה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול באקנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: