העלמה, הבהרה וטשטוש פגעי אקנה

טיפול באקנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול באקנה!

פילינגלמרבה המזל רוב פגעי מחלת האקנה יחלפו בתהליך ריפוי טבעי המתרחש במקביל להתבגרותם של הנערה או הנער שסבלו מהם. אולם נותרת הבעיה של הצלקות שנוצרו על גביי אותם הפצעים הדלקתיים שמלווים לעיתים מופעי אקנה בדרגת חומרה גבוהה יותר.

גם צלקת היא תוצר של תהליך ריפוי טבעי. כאשר פצע חודר לשכבת העור השנייה, שכברת הדרמיס, הגוף מייצר רקמה חדשה על פני השטח של העור הפגום. ככל שהפצע עמוק ודלקתי יותר כך מתעבה רקמת העור החילופית של הצלקת שנותרה תחתיו ומתרחש תהליך טבעי שבו הגוף מקבל הגנה מפניי חדירת זיהומיים סביבתיים. אולם הרקמה החדשה שנוצרה אינה דומה במראה שלה לשאר חלקיי העור התקינים שסביבה. נוצרת צלקת שלעיתים היא מאוד בולטת ובעייתית, אסתטית  ופסיכולוגית.

3 סוגים של צלקות אקנה

  • צלקות אטרופיות – בדרך כלל בצורת חור צר. ישנם מקרים של צלקות שנוצרו מהחלמת פצעים מזוהמים והן עמוקות יותר ומכסות שטח נרחב יותר.
  • צלקות היפר טרופיות – צלקות הנגרמות על ידיי גדילת יתר של תיקון עור צלקתי. הן רחבות יותר משטחו של הפצע.
  • צלקות קלואידיות – צורה קיצונית יותר של צלקת היפר טרופית. מכסות שטח נרחב, בולטות ולעיתים מקשות על גמישותו של העור באזור הנגוע.

טשטוש צלקות

טשטוש צלקות מתאים כטיפול בצלקות קלות יחסית, שאינן חורגות מאוד מפני השטח של העור. את הצלקות העדינות ניתן לטשטש באמצעות כמה סוגי טיפולים

שיוף (פילינג)

שיוף עמוק שנותן תוצאות טובות של טשטוש צלקות עדינות.

טיפול משולב

טיפול בפני השטח של צלקות עדינות באמצעות טיפול כימי בעור הפגום. הטיפול נעשה באמצעות קרמים שונים, חומרי מילוי והבהרה, סיליקון ועוד שיטות רבות שפועלות על אותו העיקרון.

מילוי צלקות

הטיפול מתאים בעיקר לצלקות שקועות ושטחיות. רופא עור מזריק חומריי מילוי אל תוך הצלקת, בדרך כלל קולגן. קולגן טבעי מתפרק ביעילות ושכיחות  תופעות הלוואי בשימוש בו נמוכה יחסית לחומרים אחרים דוגמת סיליקון. טיפול מסוג זה יכול להיות מוצלח אם הצלקות המטופלות אובחנו מראש כמתאימות לו, ובדרך כלל מצריך מילויים חוזרים. טיפול נוסף בצלקות שקועות אושר ב-2014 על ידי ה-FDA שמטרתו ברורה, להעלים כמעט לחלוטין את הצלקות השקועות.

מילוי צלקות בשומן טבעי

בדומה למילוי קמטים, ניתן למלא את פניי הצלקת בשומן שנשאב ממאגר שומני בגוף. חסרון השיטה טמון בכך שלא תמיד ניתן לדעת כיצד תגיב הצלקת לשומן והאם השומן ייספג וימלא את תפקידו. מפאת חסרונות אלו השימוש בשיטה הזו אינו שכיח.

הבהרת צלקות

גישה זו מתמקדת בהבהרת הפיגמנטציה של הצלקת וניסיון להגיע לתיאום בין צבע הצלקת לצבע העור. אלו טיפולים יחסית ממושכים ונעשים באמצעים כימיים – קרמים, הזרקת דפומדרול ועוד. חסרון השיטה, מלבד משך הזמן, הוא שלעיתים נדרש טיפול הבהרה חוזר.

העלמת צלקות – שיטות שונות להעלמת צלקות

קילוף כימי

בטיפול זה מבצעים פילינג עמוק בעזרת חומרים כימיים החודרים עד למרכז שכבת הדרמיס. עיקרון הפילינג העמוק הוא יצירת תהליך טבעי מחודש של רקמות עור. התהליך נעשה באופן מבוקר ובמקביל לשיוף והחלקת העור על ידיי רופא בכדיי ליצור מראה אחיד עם שאר חלקי העור שסביב הצלקת.

הסרת צלקות בלייזר

יתרונה הראשון של השיטה הוא התאמתה לטיפול בצלקות מדרגות חומרה שונות. הטיפול ממוקד ואינו פולשני. טיפול בלייזר נעשה תחת הרדמה מקומית. הוא כמעט ואינו מלווה בתופעות לוואי. לאחר הטיפול צריך להימנע ממגע ישיר של האזור עם השמש. חסרונותיו של הטיפול הן משך הטיפול ומגבלת התוצאה – למעשה על אף הצהרות המטפלים ברוב המקרים הטיפול אינו מעלים לחלוטין את הצלקות.

ראו גם:

פוטותרפיה לטיפול באקנה

המרכז לטיפול באקנה

המרכז לטיפול באקנה מתמחה במתן מידע בתחום הטיפול באקנה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול באקנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: