מניעת החמרה של אקנה

טיפול באקנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול באקנה!

אקנה הוא מצב שניתן למנוע, ואנשים רבים הסובלים מאקנה יכולים באמצעות שינויים קלים באורח החיים לשפר את המצב. מכיוון שאקנה מתאפיינת בדרך כלל בהתפרצויות, חשוב מאוד להקפיד על כללי המניעה על מנת להפחית את הסיכון להתפרצות של אקנה.

עשיית מאמצים למניעת האקנה יכולה לסייע להפחתת הטיפול הנדרש, והימנעות ממעבר לטיפול מתקדם כמו טיפול תרופתי.

יש לציין שמניעת האקנה דורשת משמעת עצמית רבה, אבל אנשים המקפידים על ההנחיות השונות נהנים מאוד ממניעה משמעותית של האקנה.

רחיצת הפנים

אחת הדרכים הפופולאריות והחשובות ביותר למנוע אקנה היא הקפדה על רחיצת פנים. רחיצת הפנים על בסיס יום יומי עוזרת להסרת עודפי השמן ותאי העור המתים אשר גורמים לסתימת הנקבוביות והתפתחות הפצעים. וכך, כאשר מנקים את העור מהגורמים המעוררים את יצירת האקנה, ניתן להפחית באופן דרמטי את הארעות פצעי הבגרות.

ההמלצה היא לרחוץ את הפנים בעזרת סבון (שאינו על בסיס שמן) מתאים פעמיים ביום. חשוב להדגיש שרחצת הפנים יותר מפעמיים ביום לא משיגה תועלת ואף עשויה ליצור נזק.

הימנעות מאיפור מוגזם

איפור הפנים מגביר את הסיכון לאקנה, מכיוון שכולל חומרים זרים אשר תורמים לסתימת הנקבוביות. ולכן, קיימת המלצה להימנע ככל שניתן מאיפור "כבד", ולהמעיט בשימוש באיפור שמנוני.

באופן כללי, מומלץ לבחור בתכשירי איפור בצורת אבקה על פני תכשירים שומניים, מכיוון שהאבקות גורמות לגירוי מופחת של העור.

הסרת האיפור לפני השינה

בהמשך לסוגיית האיפור, מומלץ להימנע ככל שניתן משינה עם איפור. האיפור גורם כאמור לסתימת הנקבוביות וכאשר הוא נמצא על העור במהלך הלילה הסיכון להתפתחות אקנה עולה.

לבישת בגדים רחבים

כאשר לובשים בגדים צמודים, החום והלחות שעל העור עולים ולכן הסיכון לפתח אקנה עולה גם כן. בכל מקרה עדיף ללבוש בגדים רחבים ומאווררים, בעיקר עבור אנשים הסובלים מאקנה בחזה, הגב והכתפיים.

מקלחת מיד לאחר אימון גופני

מקרים רבים של אקנה אצל מתבגרים קשורים לפעילות גופנית – לאחר הפעילות הגופנית העור הופך לשמנוני וניתן למצוא עליו חיידקים רבים.

מסיבה זו, חשוב מאוד להתקלח כמה שיותר מהר אחרי פעילות גופנית, וכמו כן לפחות להקפיד לשטוף פנים מיד לאחר סיום הפעילות.

תכשירים לטיפול באקנה

קיימים היום על מדפי בתי המרקחת תכשירים רבים ללא מרשם רופא המשמשים לטיפול באקנה. ניתן ומומלץ להשתמש בתכשירים האלה על מנת למנוע את החמרת האקנה, גם אם מדובר באקנה קלה.

חשוב לזכור שכל אקנה יכולה להסתבך ולהפוך לאקנה קשה ומוגלתית, ולכן מומלץ להתחיל לטפל בה כבר בשלבים המוקדמים בהם האקנה קלה יחסית.

תזונה

מחקרים אחרונים הראו קשר בין תזונה של פחמימות פשוטות ועלייה בשכיחות אקנה. סוגי מזון כמו קמח וסוכר לבן, משקאות ממותקים וכל סוג מזון אחר הכולל פחמימות פשוטות מגביר את הסיכון לאקנה ולכן מומלץ להימנע ממנו. בניגוד לאחת הדעות המקובלות, אכילת מזון שמן דווקא לא מגבירה את הסיכון לאקנה, אך בכל מקרה אינה בריאה.

מלבד זאת, תזונה של ירקות (ובעיקר ירקות ירוקים) יכולה לעזור למנוע את החמרת האקנה ולעזור לשיפור מצב העור.

לא לפוצץ את הפצעים

אנשים רבים הסובלים מאקנה נוטים לפוצץ את פצעי הבגרות בעזרת האצבעות. חשוב להדגיש שניקוז הפצעים באופן עצמאי מגביר את הסיכון לזיהום האזור, צמיחת פצע חדש (אשר בדרך כלל גם גדול יותר ומוגלתי יותר) ויצירת צלקת ולכן מומלץ מאוד להימנע מכך. במקרים של פצעים גדולים ומוגלתיים, יש לטפל באמצעות תכשירים מקומיים ממוקדים בהתאם להמלצת רופא העור.

מה לעשות כדי לשמור על עור הפנים?

המרכז לטיפול באקנה

המרכז לטיפול באקנה מתמחה במתן מידע בתחום הטיפול באקנה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול באקנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: