טיפול באיזוטרטינואין לאקנה

טיפול באקנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול באקנה!

טיפול באיזוטרטינואין לאקנהגיל ההתבגרות הוא זמן שברירי במיוחד. כל הורה, נער וילד יודעים שמדובר על זמן בו הגוף משתנה. ההורמונים חוגגים, הקול מתחלף, הגוף כולו גדל – לעיתים בצורה לא פרופורציונאלית והביטחון העצמי נותר הרחק מאחור.

הופעת האקנה ופצעי הבגרות בגילאים האלו לא בדיוק תורמים לשיפור המצב. מאחר וכולם צריכים לצאת בשלב כזה או אחר, הפתרונות עבור אקנה הפכו להיות מחויבי המציאות ותופעה זו הפכה להיות נחקרת במיוחד. עם השנים נתגלו מספר טיפולים אך מסתבר באיזוטרטינואין נחשב לאחד היעילים ביותר.

כיצד נוצרת אקנה?

אקנה היא מצב בו בלוטות החלב שעל העור מפרישות כמויות גדולות מן הרגיל של שומן, עד כדי כך שאין פינוי מוצלח של אותו השומן. מקום זה נהיה כר פורה עבור פעילות חיידקים המתחילים להופיע באזור ואלו גורמים להופעת אקנה על הפנים, הגב והמצח.

הופעת האקנה במצג כל כך נרחב בגיל ההתבגרות היא בעקבות ההורמונים. טסטוסטרון גורם להפרשה מוגברת של שומן מהבלוטות ולכן בגיל בו ההורמונים משתוללים האקנה משתוללת גם כן.

כיצד מתגבר האיזוטרטינואין על האקנה?

התכשיר הוא נגזרת של ויטמין A או בשמו המוכר יותר בעולם – חומצה רטינואית. החומרים שבו פועלים ישירות על בלוטות החלב ודואגים לכווץ אותן. בשלב זה, כאשר הבלוטות מכווצות הן מפרישות פחות שומן מה שגורם לפינוי מוצלח שלו וכך האקנה נמנעת.

בנוסף על כך, האיזוטרטינואין גם גורם לפעילות מופחתת של הבלוטות כך שאין ייצור מוגבר של שומן וכך חוסם בדרך נוספת את האקנה.

תופעות לוואי

קיימות תופעות לוואי עיקריות המתבטאות ביובש קיצוני בפה ובעיניים, יכולים להיות כאבי שרירים ופרקים לא נעימים, נשירת שיער ורגישות לאור השמש, קילופים של העור והצטלקויות ואפילו צרידות.

תופעות אלו גורמות להנחיות רפואיות מיוחדות שיש לעקוב אחריהן בכדי למנוע נזק.

הנחיות רפואיות

בזמן לקיחת התרופה ישנו איסור להיחשף לשמש מאחר והעור רגיש במיוחד וחשיפה לשמש יכולה לגרום לצלקות. עקב כך עד היום ההנחיה הרפואית הייתה לא לבצע פרוצדורות רפואיות כגון קילוף עמוק של העור ניתוחים או פעולות עוריות שונות.

שינוי תפיסה

צוות רפואי שבחן את הנושא גילה כי ההנחיה לא לבצע פרוצדורות עוריות בעור כחצי שנה לאחר נטילת איזוטרטינואין הסתמך על שלושה מקרים שאירעו בסוף שנות השמונים ולכן אסר זאת באופן כללי.

מספר רופאים מתחומים שונים החליטו לבדוק זאת וכך נאסף צוות של כירורגים, פלסטיקאים, מומחי פצעים וצלקות – כולם לדון בנושא ההנחיות והאם יש לשנותן.

מסקנות המחקר

על אף ההנחה הרווחת מזה שנים שביצוע פרוצדורות לאחר מתן איזוטרטינואין מסוכנת ועלולה לגרום לצלקות קשות – הסתבר שהדבר פשוט לא נכון!

החוקרים בחנו את הנושא על ידי מאמרים רפואיים בנושא החל מ-1982 ועד שנת 2017 והתוצאות מרשימות. לאורך כל השנים הללו לא דווח על מקרים של פגיעה בעקבות ביצוע פרוצדורה עורית לאחר מתן איזוטרטינואין.

הפרוצדורות העוריות כוללות: פילינג כימי, הסרת שיער בלייזר, ניתוחים עוריים שלא ניתן לבצעם תוך כדי הטיפול באיזוטרטינואין.

נתונים אלו אפשרו לחוקרים להגיע למסקנה כי ההמלצה צריכה להשתנות.  אמנם עדיין יש להסביר למטופלים כי הסכנה קיימת, אך הסיכוי הוא קלוש ומזערי ולכן יש מטופלים שיבחרו לקחת אותו ולקוות לטוב.

גם הרופאים שמבצעים את הפרוצדורות מן הצד השני צריכים להכיר זאת ויכולים לשקול ולהעניק טיפול גם למי שנטל איזוטרטינואין בחצי השנה האחרונה לפני שהגיע אליהם.

המרכז לטיפול באקנה

המרכז לטיפול באקנה מתמחה במתן מידע בתחום הטיפול באקנה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול באקנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: