גלולות למניעת הריון ואקנה

טיפול באקנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול באקנה!

גלולותאקנה על בסיס הורמונלי נפוץ ביותר בגיל ההתבגרות, כאשר רמה גבוהה של אנדרוגנים גורמת להופעה של פצעי בגרות. ההורמונים האנדרוגניים הם הורמוני המין הזכריים, אשר מופרשים באופן תקין בגברים (ברמה גבוהה) ובנשים (ברמה נמוכה יותר).

הפרשה מוגברת של אנדרוגנים גורמת לגירוי של בלוטות החלב ומגבירה את הופעת פצעי הבגרות, ואחת הדרכים לטפל בבעיה היא על ידי שימוש בגלולות למניעת הריון.

הגלולות המכילות אסטרוגן ופרוגסטרון גורמות לאיזון הורמונלי ולירידה ברמת האנדרוגנים, ובכך מסייעות להפחתת פצעי הבגרות ושיפור משמעותי במצב האקנה.

אבחנה של אקנה על בסיס הורמונלי

כאשר מדובר בגברים, לא פשוט לדעת האם האקנה היא על בסיס הורמונלי או על רקע בעיות אחרות, אך בכל מקרה הטיפול באמצעות גלולות למניעת הריון לא מומלץ במקרים אלה ולכן בוחרים בטיפולים מסוג אחר.

לעומת זאת, אצל נשים ניתן לטפל בבעיה בקלות רבה באמצעות גלולות למניעת הריון, אך חשוב מאוד להגיע לאבחנה נכונה שאכן מדובר באקנה על בסיס הורמונלי. החשד לאקנה הקשורה לחוסר איזון הורמונלי עולה במקרים הבאים:

הופעה ראשונה של אקנה אצל מבוגרות

אקנה היא תופעה שכיחה ביותר בגיל ההתבגרות, ואין כמעט נער או נערה מתבגרת שלא סבלו מאקנה בדרגה כלשהי. כאשר ההופעה המשמעותית הראשונה של האקנה מתרחשת אצל נשים בוגרות, קיים חשד שהסיבה לכך היא הורמונלית ולא אחרת, ורופאים רבים ממליצים לנסות טיפול בגלולות למניעת הריון.

פצעי בגרות שמופיעים ממש לפני המחזור

קיימים מקרים בהם פצעים הבגרות מופיעים באופן קבוע מספר ימים לפני המחזור החודשי. כאשר המטופלות מזהות את הדפוס של הופעת הפצעים בסמיכות למחזור, ניתן לחשוד שמדובר באקנה על בסיס הורמונלי בסבירות גבוהה.

שיעור יתר

אחד הסימנים של עודף אנדרוגנים הוא שיעור יתר, ונשים הסובלות משיעור יתר מועדות יותר לאקנה על בסיס הורמונלי.

מחזור לא סדיר

סימן נוסף של חוסר איזון הורמונלי הוא אי סדירות של המחזור החודשי. במקרים אלה רופא הנשים ימליץ בכל מקרה על שימוש בגלולות למניעת הריון אשר עוזרות לסדר את המחזור ובמקביל יסייעו להפחתת האקנה.

חוסר השפעה של טיפולים אחרים

במידה ומדובר באקנה אשר לא מגיבה לסוגים אחרים של טיפול (כמו טיפול אנטיביוטי במינוקסיצילין או ברואקוטן) סביר מאוד שהגורם לאקנה הוא דווקא הורמונלי, וכדאי לנסות טיפול בגלולות.

מתי ממליצים על טיפול באקנה באמצעות גלולות למניעת הריון?

גלולות למניעת הריון נחשבות לטיפול בטוח יחסית, שאינו כולל תופעות לוואי רבות, במיוחד לא נוטלים את הגלולות לאורך תקופה קצרה.

לכן, בכל מקרה שמדובר באקנה המופיעה אצל נשים, חשוב להעלות את החשד שמדובר באקנה על בסיס הורמונלי ולהציע טיפול באמצעות גלולות. מלבד ההשפעה על האקנה, הגלולות עוזרות להסדרת המחזור החודשי ולהקלה על הכאבים, ולכן עוזרות מאוד לנשים הסובלות מהמחזור החודשי.

מכיוון שרוב הנשים הסובלות מאקנה הן נערות אשר סובלות בכל מקרה מאי סדירות של המחזור החודשי וכאבים רבים, הטיפול באמצעות גלולות יעיל ביותר ומשיג תוצאות משמעותיות במספר מישורים.

הופעת אקנה לאחר הפסקת גלולות

אחת התופעות הנפוצות והמוכרות היא הופעה של אקנה לאחר הפסקת נטילת גלולות. נשים רבות שהפסיקו לנטול את הגלולות מסיבות שונות מתלוננות על הופעה של אקנה.

בדרך כלל מדובר באקנה קלה המבטאת את השינוי ההורמונלי החדש לגוף, וחולפת לאחר תקופה קצרה.

במידה והבעיה מפריעה מאוד, ניתן להשתמש בטיפול מקומי או כל טיפול אחר להקלה על האקנה, או לחזור לקחת גלולות.

ראו גם:

אקנה אחרי לידה – איך מטפלים?

הסכנות שבטיפול בגלולות ללא פיקוח

המרכז לטיפול באקנה

המרכז לטיפול באקנה מתמחה במתן מידע בתחום הטיפול באקנה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול באקנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: