מחקר מצא: עור שסבל מאקנה מזדקן מאוחר יותר

טיפול באקנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול באקנה!

פצעי אקנה, הידועים גם בתור פצעי בגרות, הם צרה לא פשוטה. הם מהווים פגם אסתטי בולט, כרוכים בכאבים וגם מעלים לא מעט סיכונים, כולל לצלקות. הפצעים האלה עלולים להופיע בכל שלב בחיים, גם אם הם נפוצים יותר בשנות ההתבגרות של האדם (עקב שינויים הורמונליים וסיבות אחרות המאפיינות בנים ובנות בגיל הזה).

אם מוסיפים לכך ירידה בביטחון העצמי הנובעת מאותה פגיעה במראה, מבינים מדוע כל אדם הסובל מחכה שהבעיה תחלוף לה.

אבל האם לאקנה יש צדדים חיוביים? אם תשאלו את רוב האנשים, סביר להניח שהתשובה שלהם תהיה שלילית ותכלול גם הרמת גבה או מבט של תוכחה על כך שאתם אפילו מעיזים לטעון שאקנה יכול להיות חיובי. אבל יכול מאד להיות שאתם טועים, ושלאקנה יש מספר "יתרונות" עבור הגוף שלנו ובעיקר העור שלנו. לראיה, מחקר שפורסם לאחרונה מראה שיכול להיות שאקנה יכולה לסייע לנו בלא פחות מאשר האטת קצב ההזדקנות של הגוף.

ממצאי המחקר העיקריים

המחקר המדובר פורסם ב-2016 ב-Journal of Investigative Dermatology ונערך על ידי החוקר סימונה ריברו ואחרים. אוכלוסיית המחקר מנתה 1,205 משתתפים אשר ל-293 מתוכם היה אקנה. ממצאי המחקר היו מעניינים מאד: הם הראו שבתאי האור של האנשים שסבלו מאקנה היו יותר יחידות טלומרז מאשר אצל אנשים שלא סבלו מאקנה. זה חשוב מכיוון שטלומרז מגן על החומר הגנטי שלנו ומביא לכך שהוא לא הולך לאיבוד. טלומרז נחוץ כדי שתהיה הכפלה של תא באופן תקין ושהתא לא "יהרוג" את עצמו.

העובדה שתאי העור "נשארים" בחיים, הודות לכמות הגדולה של יחידות הטלומרז, מונעת את כל אותם תהליכים שאנחנו מזהים כהזדקנות של העור: העובדה שהוא הופך להיות שברירי, עמוס בקמטים ויבש. המחקר מעלה שההזדקנות של העור פשוט נעשית בשלב מאוחר יותר אצל אנשים עם אקנה.

בכל זאת: אל תמהרו לחגוג

המחקר שהזכרנו כאן כולל ממצאים מעניינים מאד, בכך אין ספק. סביר להניח שהוא לא יביא לכך שאנשים יקוו שיופיעו אצלם פצעי אקנה, אבל מצד שני הוא מראה שלאקנה עשויים להיות גם צדדים חיוביים. ההנחה היא שהבנת הקשר הזה תאפשר לנו לדעת מה קורה בבסיס המנגנונים החשובים של העור וגם לפתח טיפולים מותאמים לכל אחד מסוגי הבעיות האלה. ברמת המאקרו, בכוחו של המחקר הזה להגדיל את הידע על מחלות אחרות שנהוג לטעון שהגיל הוא גורם סיכון מרכזי שלהן.

יחד עם זאת, יש לסייג את התוצאות – כפי שעושה החוקר עצמו – ולציין כי מדובר במחקר שהוא עדיין חלוצי ולכן הכל עוד לא חד משמעי. יידרשו מחקרים רבים נוספים על מנת שניתן יהיה לקבל תשובה שהיא יותר מקיפה, לכאן או לכאן.

המחקר מעלה מספר שאלות לגבי משך הופעת הפצעים, המועד שלהם, האופן בו מתבצע הליך ההזדקנות אצל כל אחת מהקבוצות וכן הלאה. ייתכן בהמשך לכך שיש חשיבות לנסיבות הספציפיות של זמן ומקום, והרי ידוע שהתנהגות העור עשויה להיות מושפעת מאלה. אם משווים את האופן בו העור מתנהג במדינות חמות לעומת קרות יותר, ניתן להבחין לפעמים בשינויים משמעותיים.

כמו כן, בבריאות הגוף יש לא רק שחור ולבן אלא גם הרבה מאד אפור. ייתכן שישנן סיבות אחרות שמסבירות את הקשר שנמצא במאמר, או משתנים מתערבים שנכנסים לתוך התמונה. כך למשל ייתכן שאמנם יש קשר מסוים בין אקנה לבין הזדקנות הגוף, אבל שהוא באמת משפיע רק בנסיבות ספציפיות או כאשר מתקיימים תנאים שונים.

המרכז לטיפול באקנה

המרכז לטיפול באקנה מתמחה במתן מידע בתחום הטיפול באקנה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול באקנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: