פצעי בגרות בגיל המעבר

טיפול באקנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול באקנה!

גיל המעבר מתאפיין בשינויים פיזיולוגיים רבים, אשר מופיעים על רקע הירידה בהפרשת האסטרוגן מהשחלותו יכולים לכלול בין היתר הופעת אקנה.

השינויים העיקריים בגיל המעבר כוללים גלי חום, עליה במשקל, שינויים במצב הרוח והפרעות נוספות, אשר מתפתחים על רקע הירידה בהפרשת האסטרוגן.

חלק מהנשים מפתחות פצעי בגרות אשר יכולים להפריע להן בתפקוד היום יומי, בדימוי הגוף ולגרום לירידה בביטחון העצמי, ובמקרים אלה מומלץ מאוד להגיע אל רופא הנשים לשם הערכה גניקולוגית ותחילת טיפול בתחליפי אסטרוגן.

מדוע פצעי בגרות מופיעים בגיל המעבר?

פצעי בגרות אופייניים בעיקר לגיל התבגרות, ורוב המבוגרים מפסיקים לסבול מהם לאחר סיום ההתבגרות המינית. פצעי הבגרות מופיעים בעיקר כתלות בחשיפה לאנדרוגנים, ועל כן מופיעים בעיקר בגיל הנעורים אשר מתאפיין ב"סערת הורמונים" והפרשה רבה של הורמונים רבים.

אצל נשים בגיל הפוריות, השחלות מפרישות אסטרוגן כתלות במחזור הווסת, ופרוגסטרון כתלות בביוץ. הפרשת ההורמונים האלה נוגדת את האנדרוגנים, ועל כן מונעת את התפתחות התסמינים האנדורגניים, הכוללים בין היתר שיעור יתר ואקנה. אצל נשים אשר סובלות ממחזור וסת לא סדיר ומהיעדר ביוץ (כפי שקורה לדוגמא בתסמונת השחלות הפוליציסטיות), קיימת נוכחות מוגברת של אנדרוגנים ועל כן מופיעים התסמינים המדוברים.

גיל המעבר (המנופאוזה) מתאפיין בירידה בהפרשת האסטרוגן מהשחלות, וכתוצאה יכולה להופיע עליה ברמת האנדרוגנים. עליה זו יכולה להוביל לתסמינים האנדרוגניים, ובין היתר להופעת אקנה.

טיפול מקומי באקנה

בשלב ראשון, מומלץ להתחיל בטיפול מקומי בפנים ובשאר חלקי הגוף בהם הופיעו פצעי הבגרות. הטיפול המקומי מתחיל בשמירה על היגיינה, הכוללת רחצה יום יומית באמצעות סבונים מתאימים והקפדה על נקיון העור. בנוסף, ניתן להשתמש בקרמים ומשחות לטיפול באקנה הכוללים:

  • תרופות ללא מרשם רופא – על מדפי בתי המרקחת ניתן למצוא תכשירים רבים המיועדים לטיפול מקומי באקנה. חשוב לדעת שרוב התכשירים האלה מיועדים לבני נוער אשר עורם שמנוני, ועל כן הם יתאימו אך ורק לנשים בעלות עור שמנוני (אשר אינו נחשב נפוץ בגיל המעבר). ולכן, חשוב לבחור תכשירים המתאימים לעור, ולשאול איש מקצוע לגבי סוג התכשיר הרלוונטי לסוג העור שלכן. בדרך כלל, תכשירים לעור רגיש המכילים Benzoyl Peroxide יעשו את העבודה, ומומלץ לבחור בהם כשלב ראשון בטיפול.
  • תכשירים במרשם רופא – התכשירים היעילים יותר שיספקו טיפול טוב יותר לפצעי הבגרות הם תכשירים הניתנים במרשם רופא, וניתן לקבלם לאחר ביקור אצל רופא העור. תכשירים אלה מכילים לרוב אנטיביוטיקה וחומרים אנטי דלקתיים אשר מסייעים לטיפול בפצעי הבגרות ולהקלה עליהם.

טיפול בתחליפי אסטרוגן

במידה והטיפול המקומי לא עזר, ומלבד פצעי הבגרות מופיעים תסמינים נוספים של גיל המעבר (כמו גלי חום או עליה במשקל), רצוי לפנות אל רופא הנשים להתייעצות לגבי תחליפי אסטרוגן.

הדעות בקרב הרופאים לגבי השימוש בתחליפי האסטרוגן חלוקות, כאשר מצד אחד רופאים רבים תומכים במתן האסטרוגן בטענה שהוא משפר את איכות החיים בצורה מרשימה למדי, ומצד שני רופאים אחרים טוענים שהשימוש באסטרוגן מגביר את הסיכון למחלות אחרות, ובין היתר לשבץ מוחי ולסרטן השד.

אי לכך, טיפול בתחליפי אסטרוגן מתבצע אך ורק על פי אינדיקציה רפואית, ובמידה וקיימת כזאת אין מניעה לתחילת טיפול אשר יקל באופן משמעותי על כל התסמינים המדוברים, וכמובן על פצעי הבגרות.

ספירונולקטון

מלבד תחליפי אסטרוגן, ניתן להשתמש גם בתרופות אחרות להקלה על פצעי הבגרות, כמו לדוגמא ספירונולקטון – תרופה להורדת לחץ דם אשר בין היתר יכולה להקל על התסמינים הקשורים לאנדרוגנים ולהפחית את פצעי הבגרות.

עבור נשים אשר גם ככה מטופלות על ידי תרופות להורדת לחץ דם, מומלץ להתייעץ עם רופא העור ורופא המשפחה לגבי מעבר לספירונולקטון אשר יכול לשפר את מצב פצעי הבגרות.

ראו גם:

תרופות סבתא לטיפול באקנה

אקנה בגיל המבוגר מגביר סיכון לאלצהיימר

המרכז לטיפול באקנה

המרכז לטיפול באקנה מתמחה במתן מידע בתחום הטיפול באקנה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול באקנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: