פצעי בגרות בילדים ובני נוער

טיפול באקנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול באקנה!

בני נוער: איך להיפטר מפצעונים?אקנה היא מחלת זקיקי שיער מהפנים, החזה והגב, המשפיעה כמעט על כל בני הנוער בגיל ההתבגרות. היא אינה נגרמת באמצעות חיידקים, אם כי לחיידקים יש תפקיד משמעותי בהתפתחותה. לעיתים מפתחות נשים מצב זה בין אמצע עד סוף שנות העשרים שלהן.

הגורמים לאקנה

קימיים גורמים רבים למחלה זו, והיא מתרחשת כאשר בלוטות החלב (השומן) המחוברות לזקיקי השיער, מגורות במהלך גיל ההתבגרות על ידי מחזורי הורמון זכריים. החלב הוא חומר טבעי המשמן את העור ומגן עליו. הורמונים אלו מייצרים שומן מוגבר ומשנים את האופן שבו תאי העור הבוגרים סותמים את נקבוביות הזקיקים ויוצרים חטטים.

זקיקי השיער גדלים בהדרגה ומפיקים פצעונים. ככל שהזקיקים גדלים, הם יוצרים פריצת בליטות המאפשרות לחומרים מגרים ולחיידקי עור לגשת אל השכבות העמוקות יותר של העור, ובסופו של דבר לייצר דלקת. כשהדלקת קרבה לפני שטח העור, היא מייצרת מורסה. התוצאות הן דלקת עמוקה בפצעונים. אם הדלקת עמוקה יותר, היא יוצרת ציסטה.

טיפול רפואי לאקנה

אם לא ניתן לשלוט בפצעונים לבד בטיפול ביתי, ניתן להתייעץ עם רופא עור. מטרת הטיפול היא מניעת הצטלקות. אפשרויות הטיפול הזמינות כוללות:

אנטיביוטיקה לבליעה

רופאים מתחילים את הטיפול עם טטרציקלין מסוג דוקסיציקלין. סוג אחר של אנטיביוטיקה לבליעה המשמשת לטיפול אקנה הוא אמוקסיצילין ותרופות סולפה. הבעייתיות בתרופות אלו היא תגובה אלרגית, במיוחד לסולפה, קלקול קיבה ומעיים, ורגישות מוגברת לשמש.

אנטיביוטיקה מסוג דוקסיציקלין נחשבת לבטוחה בדרך כלל אך עלולה, בשימוש מוגבר, לגרום לדלקת הוושט, היוצרת חוסר נוחות בעת הבליעה, ונטייה מוגברת לכווית שמש.

יש לקחת בחשבון גם את החששות המוצדקים לגבי שימוש ארוך טווח באנטיביוטיקה לבליעה, העלולה להחליש את מערכת החיסון או לגרום לעמידות חיידקים.

אנטיביוטיקה לשימוש חיצוני. מסוג אריתרומיצין, קלינדמיצין וחומצה אזלאית.

רטינואידים – רטין A משמש לטיפול כבר מזה שנים והרכבי החומר הפכו להיות מתונים ועדינים יותר, תוך שמירה על יעילותו. תרופות אלו מועילות במיוחד לניקוי הנקבוביות. תופעות לוואי עשויות לכלול גירוי והגברה מתונה ברגישות לשמש, אך עם הגנה נכונה מפני השמש, ניתן להשתמש בתרופות אלו גם בתקופות הקיץ. בדצמבר 2008 אישר ה-FDA תרופה משולבת הידועה כג'ל עם נזואיל פרוקסיד לניקוי אנטיבקטריאלי, אותו יש למרוח אחת ליום.

זריקות קורטיזון – מדללות את הפצעונים והשלפוחיות.

טיפולי אור – בשנים האחרונות טיפולים אלו מדווחים על הצלחה בטיפול באקנה באמצעות אורות מיוחדים והתקנים זהים, לבד או בשילוב עם סוגי אור שונים. טיפולים אלו בטוחים ויעילים אך עדיין לא ברור אם הצלחתם נמשכת לטווח הארוך. כיום נחשב טיפול לייזר לאקנה כשיטת הטיפול הטובה ביותר המתווספת לטיפול קונבנציונאלי אך לא כתחליף.

פילינג כימי – בין אם טיפול זה מבוצע על ידי קוסמטיקאית או בקליניקת הרופא, פילינג כימי מספק שיפור מסוים במצב, אך אינו מהווה תחליף לטיפול רגיל.

טיפול בצלקות אקנה – טיפולי לייזר מחליקים את הצלקות, וצורות חדשות יותר של לייזר נחשבות לפולשניות פחות ומובילות להחלמה מהירה יותר מאשר שיטות ישנות, למרות שהתוצאות שלמות פחות ויתכן שיהיה צורך לשוב על הטיפול שלוש פעמים או יותר.

טיפול באקנה כרוך בסבלנות והתמדה – כל אחד מהטיפולים עלול להימשך חודשיים או שלושה לפני שניתן לראות תוצאות. אם לא קיימות תופעות לוואי כגון יובש או אלרגיה, חשוב להניח לכל שיטת טיפול או תרופה מספיק זמן לעבוד לפני שמוותרים וממשיכים הלאה לשיטות אחרות. הרפואה המודרנית מסייעת לנקות כמעט את כל סוגי העור, והרופא יכול להתאים את שיטת הטיפול לכל מצב של אקנה על פי חומרת התסמינים.

אולי יעניין אותך גם:

התמודדות נפשית של בני נוער עם פצעי בגרות (אקנה)

המרכז לטיפול באקנה

המרכז לטיפול באקנה מתמחה במתן מידע בתחום הטיפול באקנה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול באקנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: