הרגלים רעים בטיפוח העור גורמים לאקנה

טיפול באקנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול באקנה!

הרגלים רעים בטיפוח העור גורמים לאקנהישנם מספר הרגלים אשר הימנעות מהם עלולה למנוע או להקל על מחלת האקנה שמוכרת גם בפי הציבור כפצעי בגרות או "חצ'קונים". על מנת להבין כיצד ההרגלים הללו מחמירים את מחלת פצעי הבגרות ראשית יש להבין מעט את המנגנון המשוער שבה היא מתרחשת. אקנה היא מחלה דלקתית כרונית של יחידות זקיקי השערה.

עור הפנים מכוסה שערות זעירות. השערות שמכסות את העור יוצאות מתוך מעין גומות זעירות בתוך שכבת העור החיצונית והפנימית (אפידרמיס ודרמיס). בתוך הגומות הללו נמצאות בלוטות שמפרישות נוזל שומני שמשמן ומסכך את אותן שערות.

שינויים הורמונליים בגיל ההתבגרות להפרשה מוגברת של הנוזל השומני  שיכולה לסתום את פתח הגומה ולמנוע את יציאת ההפרשות. דלקת להתפשט בגלל גירוי של האזור בעקבות ריבוי ההפרשות והתיישבות חיידקים מסוג "אקנה" בתוך הגומה.

גורמי הסיכון העיקריים לא בשליטתנו

ישנם גורמי סיכון ידועים למחלה אך לא כולם התגלו עדיין ומידת חשיבותם של אלו המוכרים לא תמיד ברור. מבין גורמי הסיכון הידועים והמוכרים ככל הנראה העיקריים שבהם לצערינו לא בשליטתנו. הבולטים שבהם הם תורשה משפחתית ושינויים הורמונליים שמתרחשים עם הגיל.  גורם נוסף הוא הגורם הסביבתי שכן ידוע שאקלים חם ולח יכול לגרום לאקנה.

הרגלים רעים שמחמירים אקנה

למרבה המזל לא כל גורמי הסיכון לפצעוני בגרות הם בגדר "גזירה משמיים" וישנם הרגלים שמחמירים את המחלה ושבקלות ניתן להימנע מהם.

עישון-אחד ההרגלים הרעים שיכולים להחמיר אקנה הוא עישון שכן הוא מחמיר דלקות ברחבי הגוף. פעם חשבו שעישון מקל על אקנה אך היום כבר מבינים שהוא מחמיר את המחלה, וגורם לצורות יותר חמורות של פצעונים להופיע.

איפור וקוסמטיקה-כיסוי העור עם חומרים שומנים (מוצרי איפור וקוסמטיקה מסוימים). החומרים הללו יכולים לחסום את פתחי הגומה. צריך לחפש על אריזת התכשיר הצהרה שהוא בטוח לשימוש ולא גורם אקנה או חוסם נקבוביות. כמו כן צריך להסיר את האיפור לפני השינה ואסור לחלוק תכשירי איפור עם אנשים אחרים (גם כאלה שבטוחים לשימוש מבחינת אקנה).

הוצאה, פיצוץ וגירוד הפצעים– כשמנסים להוציא את הפצעים תמיד חלק קטן ידחף עמוק יותר אל תוך העור מה שעלול להחמיר את הדלקת ואף ליצור צלקת.

החלפה מהירה מדיי של טיפול- טיפול צריך להילקח לאורך זמן. צריך להיעזר בסבלנות ולא להחליף תרופה מדי מספר שבועות. כמו כן צריך להשתמש בה לפי ההוראות ולא רק על הפצעים לדוגמא.

שטיפה תכופה וחזקה מדי של הפנים- שטיפה של הפנים מספר פעמים לאורך היום יכולה לגרות את העור. מומלץ לשטוף פעמיים ביום לפני ואחרי השינה. אפשר גם אחר פעילות גופנית במידה והזעתם.  בנוסף שפשוף חזק מדיי לא בהכרה מנקה טוב יותר אבל כן מגרה את העור, צריך לשפשף בצורה היגיונית.

תופעות לוואי של תרופות וחומרים אסורים– אקנה יכול להופיע כתופעת לוואי כתוצאה מנטילה של תרופות מסוימות. זה נכון בעיקר לחלק מהתרופות נוגדות הפרכוס שניתנות במחלת האפילפסיה. כמובן שאין זאת סיבה להפסיק אותן אבל אפשר להתייעץ עם הרופא המטפל ולנסות להחליף לתרופה אחרת.  ישנם גם חומרים לא חוקיים שנמצאים בשימוש וגורמים לאקנה. הבולטים שבהם הם סטרואידים אנאבולים שמפתחי גוף ("בודי בילדרים") משתמשים בהם על אף הסכנות הרבות שטמונות בהם.

הרגלים שאין הוכחות לגביהם

ישנם מספר הרגלים שרבים נמנעים מהם כי הם מאמינים שיש קשר בינם לבין פצעים אך למען האמת זה מעולם לא הוכח. אין הוכחות שתזונה מסויימת אחראית להופעת חצ'קונים. גם אכילה מרובה של שוקולד לא הוכחה כגורם מזרז לאקנה.

על אף שיש קשר בין אקנה לבין השמנה אין הוכחות שירידה במשקל או דיאטה מיוחדת תעזור לרפא אותו. יש לציין שכן יש שינוי תזונתי אחד שיכול לעוזר וייתכן והימנעות מכמויות רבות של סוכר וממזונות בעלי ערך גליקמי גבוה יכולה לשפר את מצב העור.

חשיפה מרובה לשמש, גרועה מהמון סיבות אחרות לעור אך אין קשר בינה לבין פצעוני בגרות. חשוב לציין שיש טיפולים לפצעוני בגרות שמחייבים הימנעות מחשיפה לאור השמש.

שימוש בתרחיצים מיוחדים לשמירה על היגיינת העור לא בטוח שמגן מאקנה כפי שמובטח.

המרכז לטיפול באקנה

המרכז לטיפול באקנה מתמחה במתן מידע בתחום הטיפול באקנה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול באקנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: