האם לחץ באמת גורם לאקנה

טיפול באקנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול באקנה!

האם לחץ באמת גורם לאקנה האקנה היא תופעה מטרידה החוצה מגדרים, מגזרים, גילאים ודתות. אף אחד לא אוהב להסתובב ברחוב עם פצעים על הפנים, אך כשהדבר מגיע בגיל ההתבגרות זה גרוע שבעתיים. הביטחון העצמי גם כך אינו גבוה, הלחץ החברתי עושה את שלו והפצעונים עלולים להשפיע על חיי מתבגרים בצורה משמעותית ביותר.

אז מה הם הגורמים המרכזיים להתפרצות התופעה? ידוע שההורמונים בגיל ההתבגרות הם גורם משמעותי ביותר, הגיל הצעיר, התזונה שאוכל האדם וגורם אחד נוסף שתמיד מדובר עליו הוא –לחץ ומתח.

במידה והאדם נתון בלחצים או מתחים ידוע שהדבר משפיע על מצב האקנה והפצעונים בפנים ובגוף, אך האם הדבר אכן הוכח מחקרית וניתן להסתמך עליו?

אקנה ולחץ – קשר בל יינתק מחקר מדעי

כל השנים הייתה השערה כי לחץ ומתח אכן גורמים לאקנה אך הדבר מעולם לא נבדק. מי שלקחה את העניינים לידיים הייתה ד"ר אלקסה קימבל מארה"ב שהוכיחה באופן מדעי כי מתח ולחץ מגבירים את תופעת האקנה והופכים אותה לחמורה יותר.

המחקר הראשון נעשה בשנת 2003, אך מאז מחקרים נוספים הוכיחו והראו כי אכן קיים קשר שאי אפשר להתעלם ממנו בין הדברים.

מנגנון הפעולה של הלחץ

הורמונלי

בכל מצב משתנה בגוף משתחררים הורמונים בתוך הגוף. מתח ולחץ אינם שונים בכך וישנו הורמון מיוחד הנקרא CRH – Corticotrophin Releasing Hormone. הורמון זה המשתחרר בעת לחץ נצמד לקולטנים המצויים בבלוטות החלב. ידוע כי המנגנון של האקנה עצמה הוא הפרשת שומן ביתר מבלוטות החלב וכך נסתמות הנקבוביות ומתחילה בהן דלקת.

ההורמון המשוחרר בעת לחץ מגביר את שחרור השומן וכך גורם לאקנה להתגבר ולהתרחש בתכיפות רבה יותר.

עצבי

האותות לגירודים ברחבי הגוף מופעלים על ידי מערכת העצבים. באופן נורמאלי האיתותים אינם אמורים להתרחש, אולם בעת מצבי מתח מתגבר שחרור אותות הגרד והגוף מתחיל להביע את הצורך בגירוד.

כאשר אותו צורך מתבטא בפנים האקנה הופכת להיות חמורה יותר, הדלקת מתפשטת והחיידקים עלולים להתפשט למקומות נוספים באזור.

פיזי

הדרך הטובה ביותר לשכוח מלחץ ומתח היא ללכת לישון. מסיבה זו, הגוף מאותת לעיתים קרובות שהוא עייף במצבי לחץ, כדי להשתחרר מן התחושה המעיקה.

בזמני לחץ העייפות מתגברת, התזונה הופכת להיות פחות מסודרת וניקיון הפנים נזנח ונשכח. כל אלו מובילים באופן ישיר להחמרת תופעת האקנה במידה והיא קיימת וישנם הגורמים המתאימים לכך.

לחץ כרוני

מערכת החיסון מושפעת מאוד ממצבי לחץ. היא מתפקדת בצורה פחותה במצבים כאלו והתוצאה עלולה להיות הרסנית. מאחר ואקנה היא מצב דלקתי, יש צורך במערכת החיסון שתילחם בכך ותעלים אותה.

במידה והלחץ מתגבר מערכת זו אינה מתפקדת כפי שהיא יכולה ואמורה ולכן האקנה מחמירה לאורך תקופות של לחץ כרוני.

כיצד ניתן להתגבר על אקנה כתוצאה מלחץ?

טכניקות הרגעה :כיום ישנן בעולם עשרות שיטות בהן ניתן להירגע ולהשיב את האיזון הנפשי לחיים. ניתן למצוא תרגולים בשיטות כמו יוגה, פילאטיס, טאי-צ'י, מדיטציה וכל צורה אחרת בה יכול האדם לנשום עמוק, לשכוח מהמתחים ולהירגע לאורך זמן. הורדת הלחץ באופן אוטומטי תוריד את ההשפעה על האקנה ותהפוך אותה לשולית עד כדי שיפור במראה האדם.

שגרה קבועה : באמצעות רוטינות קבועות של ניקיון הפנים ותזונה ניתן להגיע לשיפור משמעותי במראה האקנה. באמצעות רוטינות כאלו אין אפשרות לפספס, הלחץ לא משפיע עליהן והקביעות הופכת את הדברים לחשובים ומעוגנים בחיי היום-יום. חשוב להקפיד ולא לוותר על הרוטינות בשום מצב וכך להגיע לסיטואציה בה האקנה אכן משתפרת גם אם לא מצליחים להעלים את הלחץ לגמרי.

המרכז לטיפול באקנה

המרכז לטיפול באקנה מתמחה במתן מידע בתחום הטיפול באקנה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול באקנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: