טיפול קטלני – סכנת מוות בטיפול לא מפוקח באקנה

טיפול באקנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול באקנה!

גלולות סכנותפצעי אקנה נתפסים בדרך כלל כבעיה אסתטית מעיקרה, עניין חשוב לבני הנעורים אך בהחלט לא דבר של חיים ומוות. לאחרונה, גילתה בחורה צעירה שסבלה מאקנה שבמקרים מסוימים, המצב עלול בקלות לצאת משליטה. בשל טפול בגלולות, טיפול שנחשב שגרתי ונפוץ מאוד בקרב צעירות בכל רחבי העולם, היא נאלצה להתאשפז והגיעה ממש לסף המוות.

לדברי הנערה, מדיסון שמה, חיוני שרופאים יהיו מודעים לבעייתיות שבמתן גלולות ללא ביצוע בדיקות התאמה מוקדמות. נערה או אישה שנמצאת בקבוצת סיכון עלולה לפתח קרישי דם, למשל, וכן לסבול מתופעות לוואי קשות אחרות שאת חלקן היא חוותה על בשרה.

תופעת לוואי ידועה

גלולות למניעת היריון נחשבות כיום לכלי טיפולי נפוץ למדי עבור נשים ונערות צעירות שסובלות מפצעי בגרות, אקנה, ברמת חומרה יוצאת דופן. לעיתים, יש גם רופאים שממהרים לרשום אותן על סמך אקנה קלה יחסית, בלי לתת את הדעת לתופעת לוואי ידועה יחסית שיש לגלולות. מחקרים של השנים האחרונות העלות תוצאות מדאיגות, שרלוונטיות בקרב כמה וכמה סוגים נפוצים של גלולות למניעת היריון. התוצאות הן שבקרב אלה שנוטלות את הגלולות קיים סיכון משמעותי לתופעות של קרישיות יתר בדם. הסיכון, כפי שמתגלה במחקרים מדוקדקים, מגיע עד לרמה של פי חמש מהסיכון לכך בקרב נשים שאינן נוטלות את הגלולה.

בדיוק עם מצב כזה התמודדה מדיסון, שמשאלתה היחידה הייתה להיפטר מתופעת האקנה הבלתי נעימה. רופא הנשים אליו פנתה רשם עבורה את הגלולות ללא כל בעיה והתוצאה – הופעת קריש דם שהתברר כסכנת מוות. קרישי דם שהתפתחו התמקמו באזור הרגל ויצרו כאבים חריפים, שהתפשטו לכל אזור הגב. המצב הלך והחמיר עד שהנערה לא הצליחה להזיז את הרגליים, שהלכו והאדימו לרמה מפחידה. הנערה הובהלה לבית החולים ושם נאבקו הרופאים על חייה במשך כמה וכמה ימים. למרבה המזל, חייה של הנערה ניצלו אולם היא תמשיך לסבול למשך כל חייה מכמה תופעות שהן תוצאה ישירה של השימוש בגלולות וקרישי הדם שנלוו אליו.

סיכוני הקרישים

היווצרות קרישי דם לא יוצרת אצל כל האנשים סיכון מיידי למוות, אולם יש כמה וכמה היבטים שחיוני לקחת בחשבון. במקרים קיצוניים, עשוי להיווצר מצב שנקרא תסחיף ריאתי וכן שבץ מוחי. במידה והתסחיף מגיע ללב, קיימת סכנת מוות של ממש. גלולות למניעת היריון פועלות על פלסמת הדם, הורדת חומרים שנוגדים את קרישת הדם והעלאת כמות החלבונים שמעורבים בהיווצרות קרישים. בקרב אנשים מסוימים, התגובה לגלולות משמעותית במיוחד, וידוע על הגנים המעורבים בכך. יש לציין שבמקרה שאותו הצגנו היה מדובר בנערה צעירה כבת שמונה עשרה, אך הסיכון הולך ומתגבר ככל שהאישה הנוטלת את הגלולות מבוגרת יותר. ניתן, אגב, לערוך בדיקות מקדימות שיוכלו להצביע על הנשים שעבורן נטילת גלולות כרוכה בסיכון מיוחד.

החיים ממשיכים

סיפורה של מדיסון, הנערה שרצתה בסך הכל לטפל באקנה וכמעט הלכה לעולמה, לא הסתיים בבית החולים, שם ניצלו חייה. לדברי הרופאים, השלכות האירוע ילוו אותה גם הלאה, שכן היא תצטרך ככל הנראה ליטול תרופות מדללות דם למשך זמן רב ואולי אף למשך כל חייה. עשויות לחול עליה הגבלות מסוימות בביצוע פעילות גופנית וצריכת אלכוהול עלולה להביא אותה לסכנת חיים ממשית.

על פי דיווחים בכלי התקשורת בחו"ל, מדיסון ביקשה לפרסם את סיפורה בכדי לעודד את המודעות לסיכוני הגלולות נגד היריון. לא לכולן הגלולות מתאימות וחשוב שתהיה מודעות רחבה ככל האפשר לתופעות הלוואי שאירעו לא מעט גם בקרב מטופלות בישראל.

המרכז לטיפול באקנה

המרכז לטיפול באקנה מתמחה במתן מידע בתחום הטיפול באקנה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול באקנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: