אקנה בינונית עד קשה

טיפול באקנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול באקנה!

טיפול באקנה חמורהאקנה היא בעיית עור נפוצה ביותר, הנקשרת עם חרדה, דיכאון וקשיי חיים. יחד עם זאת, בדרגה בינונית עד חמורה, היא ניתנת לשליטה עם הטיפול המתאים. לא קיימת שיטה אחת אחידה ועקבית לסווג אקנה, שכן היא מופיעה בסוגים רבים, אך מרבית המקרים ניתנים לסיווג לפי קטגוריות חומרה קלה, בינונית או חמורה.

בין אם זו הפעם הראשונה בה אדם מתמודד עם בעיות אקנה או בעיות עור, או שסבל כבר מהתפרצויות אקנה בעבר, יש להתייעץ עם רופא עור על מנת לקבל את תכנית הטיפול השולטת באקנה. כל אדם מגיב אחרת לטיפול ויש להתאימו לסוג העור באופן אישי.

אקנה בינונית

כפי ששמה מרמז, מצב זה אינו קל, אך גם לא חמור. זוהי אקנה ברורה ועיקשת יותר מאקנה קלה, אך לא ממש מודלקת כמו אקנה חמורה. במצב זה, הפצעונים מורגשים ומופיעים באמצעות חטטים ופצעים מוגלתיים רבים, ואולי אף מספר גושים.

אקנה בינונית עשויה להופיע בכל גיל. בני נוער נוטים לחוות נקודות שחורות ופצעונים דלקתיים, אך נשים מבוגרות אינן סובלות מנקודות שחורות בכלל, אלא מפצעונים מודלקים בלבד, הנוטים להופיע במורד הלחיים, הסנטר וקו הלסת, במיוחד טרם הופעת המחזור החודשי. לעיתים האקנה מופיעה גם על הכתפיים, החזה והגב העליון.

אקנה חמורה

מדענים מסבירים כי מצב זה אינו נפוץ כמו אקנה קלה או בינונית, והפצעונים מופיעים בעיקר בעקבות תקופות לחץ, דיכאון וחרדה, כשהנגעים מופיעים בעיקר על הפנים. מצב זה צריך להיות מטופל בשיטות מורכבות יותר ואין להסתמך על טיפול אנטיביוטי בלבד.

יש לצרוך תרופה בשם איזוטרטינואין, שהיא נגזרת של וויטמין A. התרופה מפחיתה את בלוטות החלב המורחבות המאופיינות בקרב אנשים הסובלים מאקנה קשה, וכך משפיעה לטובה גם על מקרים חמורים. זהו טיפול בן שלושה חודשים ורק לעיתים נדירות יש להמשיכו מעבר לתקופה זו.

התאמת תכנית טיפול

חומרת האקנה נקבעת באמצעות ההיקף וסוג הנגעים. אקנה בינונית מאופיינת בדלקת המתבטאת בחטטים, פצעונים מוגלתיים וגושי פצעים. אקנה חמורה מורכבת מחטטים רבים או פצעונים מוגלתיים רבים, כמו גם גושי נגעים רבים.

אקנה בינונית עד חמורה, מצדיקה בדרך כלל טיפול אגרסיבי מיותר מאקנה קלה, ובדרך כלל הטיפול משלב טיפול מקומי עם אנטיביוטיקה לבליעה. קיים צורך בטיפול משולב זה שכן הטיפול המקומי מטפל בנקבוביות והאנטיביוטיקה הורגת את החיידקים.

הרופא מרכיב תכנית העשויה להימשך למעלה מחצי שנה במהלכה יש לצרוך אנטיביוטיקה מסוג דוקסיצקלין, טטרציקלין או אריתרומיצין. אנטיביוטיקה מסוג טטרציקלין משמשת בדרך כלל היות והיא מכילה תכונות אנטי בקטריאליות ואנטי דלקתיות. השימוש בחמצן בנזואיל עם אנטיביוטיקה מפחית את התפרצות החיידקים העמידים לאנטיביוטיקה.

לעיתים נקבעים רטינואידים כתוספת לתכנית טיפול זו, וחיוני להבין את הוראות השימוש בתרופות המרשם ולבצען בקפדנות. לדוגמא, את האנטיביוטיקה יש לקחת לפני הארוחות ולהימנע ממאכלי חלב על מנת לאפשר טיפול יעיל מלא. תמיד יש לדווח לרופא על תרופות אחרות אותן אדם צורך, היות ותרופות מסוימות עלולות להחמיר את האקנה ולהוות אינטראקציה עם תרופות מרשם.

חלק מהגלולות למניעת הריון יעילות לטיפול באקנה, ויש להתייעץ עם הרופא לגבי התאמה אישית. חלק מהמטופלים מעדיפים שיטות טיפול אחרות כגון טיפול באור, טיפולי לייזר וטיפול פוטודינמי (PDT) על מנת לטפל באקנה ולהפחית את הצלקות. טיפולים אלו מציעים חלופה למשחות וכדורים יומיים.

טיפים לטיפוח העור

ניתן למנוע אקנה בינונית עד חמורה פשוט באמצעות נקיטת צעדים לשמירת ניקיון העור והרגלי טיפוח טובים.

הימנעות מסבונים קשים – מומלץ להשתמש עם חומרים עדינים לניקוי העור, שכן חומרים קשים עלולים לגרום לגירוי וייבוש העור.

הפסקת החיטוט בפצעונים – למרות תחושת הגרוד או "הפיתוי" לחטט באקנה כדי להעלימה, הרגלים אלו עלולים להוביל לזיהום והצטלקות.

קרם הגנה – מומלץ להשתמש בקרם הגנה המתאים לסוג העור באופן אישי, שכן תרופות מקומיות מסוימות עלולות לגרום לרגישות לאור השמש, ולכן חשוב להגן על העור.

המרכז לטיפול באקנה

המרכז לטיפול באקנה מתמחה במתן מידע בתחום הטיפול באקנה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול באקנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: