יצא לך חצ'קון? לא מדובר בסוף העולם – כך תטפלו בהם נכון

טיפול באקנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול באקנה!

בני נוער: איך להיפטר מפצעונים?חצ'קון (או בערגה המקצועית יותר פצע בגרות) הוא למעשה פצע דלקתי של בלוטות החלב וזקיקי השערות.

הסיבה להיווצרות חצ'קונים היא תגובה לקויה של הגוף להורמון הטסטוסטרון אשר מתרחשת בעיקר בגיל הנעורים והיא מתייצבת במשך הזמן ואז הדלקתיות נרגעת והפצעים נעלמים.

תופעת החצ'קונים מופיעה לרוב אצל נערים ונערות בגיל ההתבגרות (לעתים אפילו אחרי) והיא מתמקדת בעיקר בעור הפנים, אך היא עלולה להיות גם בעור הכתפיים, החזה והגב.

החצ'קונים נוצרים מהפרשה רבה של שומנים מבלוטת החלב אשר באה במגע עם תאי עור מתים או עם מזהמים אחרים וגורמת לכך שזקיקי השערות מתחת לעור ייסתמו. מתחת לנקבוביות הסתומות מצטברות כל ההפרשות השומניות ומהוות סביבה נעימה להתפתחותם של חיידקי האקנה. במשך הזמן, עם התפתחות החיידקים, מופיעה תגובה דלקתית באותו זקיק השערה ואז למעשה נוצר החצ'קון.

שיטות טיפול ביתיות ומהירות לטיפול בחצ'קונים על פי הרפואה המשלימה

אם צמח לכם חצ'קון נוראי על הפנים, ואתם כרגע רואים שחורות – אין טעם לבטל את התוכניות שלכם. יש כל כך הרבה שיטות טבעיות שיכולות לעזור לפצע להראות פחות נורא ממה שהוא נראה לכם. ולפעמים, אולי כדאי להשאיר את פצע החצ'קון לנפשו, לנסות לשכוח ממנו למשך היום. אתם לא תאמינו אבל ברוב המקרים, אתם היחידים ששמים לב אליו באופן אובססיבי למדי.

הטיפול האלטרנטיבי – המשלים בגישות שונות יכול מאוד לעזור לסובלים מחצ'קונים ושלא רוצים לפנות למומחה עור. כמובן, ויש לשים דגש חזק – אם התופעה של הופעת החצ'קונים היא קשה ומתפרשת על כל הגוף, יש להיוועץ עם רופא. כאן מובאות בפניכם עצות מעולם הרפואה המשלימה שיכול לשלב עם הטיפול הביתי שבעיקרו מונע מתזונה נכונה ומזינה.

  • רפואה סינית – על פי הרפואה הסינית, החצ'קונים נובעים ממצב דלקתי של חום עודף בגוף שסיבותיו יכולות להיות אכילת מזון שומני, אקלים סביבתי מסוים, מזון מתוק או חריף, מתח נפשי ועוד. הטיפול הראשוני הוא שינוי בתזונה- הפחתת המזון המטוגן, החריף והמתוק, קמח לבן ואלכוהול. חשוב לאכול אורז מלא, קמח מלא, ירקות ירוקים, מנטה, צנון, תרד ועוד. לצורך שיקום העור מורחים על העור משחות עם צמחי מרפא שיש להם יכולות אנטי דלקתיות. אם רוצים לטפל בחצ'קון בצורה מידית אפשר למרוח על החצ'קון עצמו שמן לבנדר, שמן עץ התה, דבש (במשך 15 דקות) או קמומיל.
  • רפואה הודית (איורוודה) – חצ'קונים דורשים גם טיפול חיצוני וגם טיפול פנימי על ידי צמחי מרפא ותזונה מתאימה. יש חשיבות רבה באכילת ארוחות מסודרות, להימנע מגבינה, ממזון מטוגן, ממוצרי חלב, עגבנייה, סחוג, תפוז ועוד. צריך להימנע מארוחה בשרית בערב. רצוי לאכול אוכל קל לעיכול, מזון מקורר, מזון מבושל, מלפפון, דלעת, שמיר, שומר, צימוקים, אגסים, מלון, רימונים ועוד.
  • נטורופתיה – שמירה על תזונה מאוזנת ואיכותית. חשוב להפסיק לצרוך לתוך הגוף פחמימות מזוקקות, אוכל שומני ואוכל אשר מכיל חומצות טרנס שומניות, להפחית מוצרי חלב עם אחוזי שומן גבוהים ושתייה ממותקת. חשוב מאוד לשתות הרבה מים, לאכול דגנים מלאים, ירקות ופירות בשלל צבעים עם הקליפה וגם קטניות. לשיקום של עור הפנים אפשר להוסיף למזון תוספי תזונה כמו ויטמין A , ויטמין E, ויטמינים מקבוצת B וויטמין C, אבץ פיקולינט וסלניום.

אם המגמה נמשכת ואתם סובלים עדיין מכמות רבה של חצ'קונים ולא מכירים בודדים, יש לפנות לרופא עור להמשך טיפול וייעוץ מה אפשר לעשות. ככל שתקדימו להקדים תרופה למכה, כך הבעיה האסתטית שלכם תיפתר.

טיפול רפואי בחצ'קונים

ישנן דרגות חומרה שונות לחצ'קונים וישנם טיפולים רפואיים שניתנים בלי מרשם רופא או עם מרשם. חצ'קונים בדרגת חומרה קלה ניתנים לטיפול על ידי מוצרים שונים לאקנה שהם ללא מרשם רופא והם יעילים במקרים קלים. מדובר בתכשירים כמו Clearex או Benzac. כאשר מדובר על תרופות עם מרשם רופא, יש טיפול מקומי ויש טיפול בכדורים.

  • אנטיביוטיקה מקומית – כל מיני תכשירים (נוזל או תרחיץ) אשר פועלים נגד חיידקי האקנה שגורמים להופעתם של החצ'קונים. אנטיביוטיקה מקומית משפיעה לרוב בתוך שבועיים עד חודש וניתן להשתמש בה רק במשך חודשים ספורים בלבד.
  • אנטיביוטיקה בכדורים – יש סוגים שונים של כדורים. האנטיביוטיקה פוגעת בחיידקי האקנה . הנפוצה ביותר היא אנטיביוטיקה בשם "מינוצין" אולם ישנם עוד סוגים. חשוב לשים לב להופעת תופעות לוואי כמו פריחה על עור הגוף, כאבי בטן, הפרעה בכבד או שלשולים. לרוב התופעות יחלפו כאשר מפסיקים את הטיפול.

ראו גם:

מיליאריה וחצ'קונים – מה ההבדל?

המרכז לטיפול באקנה

המרכז לטיפול באקנה מתמחה במתן מידע בתחום הטיפול באקנה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול באקנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: